Euskal munduan murgildu
zinen unean, zure espektatibak aldatu ziren, Euskara eta euskal kultura
zabaltzeko konpromezu bat hartu baitzenuen.
Eta nahiz eta egoera arriskutsuak bizi, zapalduta eta utzita zegoen
herri baten identitatea berreskuratzeko
lanean hasi zinen.
Granadako Unibertsitatetik etorri eta
gero, Elizondoko Lanbide Eskolan klaseak ematen hasi zinen, eta Lekarozen
irakasle zinenean Gerónimo de Uztariz Erakundeak antolatutako lehen biltzarrean
zure ponentzia euskara hutsean aurkeztu zenuen, euskal identitatea oso
zeureganatuta zenuela adierazi nahirik.
Lizarrako Mendizaleen Elkartean toponimiari buruzko hitzaldi bat eman
zenuenean ezagutu zintudan eta zure hitzetan euskal sentimendua berpizteko
grina sumatu nuen.
Azken urte hauetan unibertsitatean
egindako lana aipagarria izan arren, zure lanik emankorrena herria hezitzea eta
suspertzea izan da, betidanik mugimendu herrikoiak sustatuz eta elikatuz ibili
baitzera.
Zure bizitzan teoria eta praxia batera joan direnez, artxiboetako datuak ez dira alferrik galdu liburuen orrialdeetan, eta herri honen historia eraikitzeko oso baliagarriak izan dira.
Denok dakigu zein egoeratan gelditu
ziren euskal probintziak gerra amaitu ondoren. Lurralde batzuetan euskara eta
euskal kultura erasotuak eta zigortuak izan ziren bitartean, besteetan euskal
munduaren kontrako jarrerak areagotu ziren.
Egoerak konponduezina zirudien, baina zuk, egoera gainditzeko estrategiarik
egokiena aukeratu zenuen eta gure historiaren momenturik esanguratsuenak aztertu,
dokumentatu eta berridazten hasi zinen gertatu zena garbi eta argi gera zedin.
El sentirte uskaldun marcó la ruta de tu vida, porque desde el comienzo te comprometiste con la recuperación de la cultura e historia de un pueblo con el que te identificabas plenamente.
Tu primera aportación al mundo de la
cultura la realizaste cuando eras
profesor en Elizondo en unas Jornadas organizadas por la Asociación Jerónimo de
Uztariz acerca de las “Ferrerías del Bidasoa”. En un auditorio
en el que no había servicio de traducción simultánea, realizaste tu charla íntegramente
en euskara, demostrando que el euskara también servía para tratar temas de
calado.
También recuerdo una charla que diste en
El Club Montañero recordando a tus viejos amigos y conocidos que la toponimia y
los monumentos de la vieja Lizarra hablaban euskara. Personalmente no te
conocía pero me llamó la atención la fuerza
y vehemencia de tu discurso.
Nadie puede poner en duda tu valía y
talento personal, pues has sido un excelente profesor de universidad y un infatigable
investigador.
Pero lo que hoy realmente queremos agradecerte es el valor añadido de tu labor ya que tus trabajos de investigación no han sido meras ponencias o publicaciones destinadas al estudio de las personas eruditas o temas de estudio en las facultades de historia, sino que se han convertido en herramientas muy útiles para reconstruir los momentos más importantes de nuestra historia.
Todos sabemos cómo quedaron las llamadas
cuatro provincias vascas tras la guerra civil y la muga artificial que se
erigió separando oficialmente a Nabarra del entorno natural de Euskalherria e
ignorando la historia de una comunidad que siempre estuvo unida y gozó de una
muy buena vecindad. Tenemos que agradecerte Josu, la estrategia que elegiste para propiciar el acercamiento de unas tierras
que tienen las mismas raíces culturales.
Como buen conocedor de la realidad de
Nafarroa viste con claridad que la estrategia a seguir, no era la del
enfrentamiento , ni la de la dialéctica estéril dando más publicidad a las tesis oficialistas,
sino que había que demostrar que la historia estaba manipulada y falseada y por
ello iniciaste un arduo trabajo de investigación, analizando archivos,
recopilando documentos y reescribiendo la historia de los acontecimientos y
sucesos que han sido claves en nuestro devenir histórico.
Discurso Protocolario II
Koldo Viñuales
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